AZ5

Course date: Thursday 16:00 – 17:30, room 4
Book: New Headway Elementary 5th Edition
TeacherTereza Halaštová ( tea.koci@gmail.com, 777258857 )
Drilky / online web aplikace
VIDEA k procvičení gramatiky

Datumář: HERE

Book – audio: HERE

Useful for pronunciation: Oxford dictionary


LESSON 8 – 11th March

Vocabulary: surprise – překvapení, surprised – překvapený, invention – vynález, scientist – vědec, century – století, follow – následovat, wear – nosit (na sobě), tie – kravata, vázanka – tie
(Příště testík ze slovíček posledních dvou lekcí.)

Drills: 19, 20, 21, 22, 23

FILL IN: 5.2

Book: p.54: Read the text and listen to the recording 5.11. Give it some time, it is long, but quite slow and easy to understand. Good for improving your listening comprehension. (Dobré pro zlepšení porozumění poslechem.)

Looking forward the next time!
Terez

LESSON 7 – 4th March

Vocabulary: to be born – být narozen (I was born… – Narodil(a) jsem se…), obey – poslouchat, obedient – poslušný, PE (physical education) – TV (tělesná výchova), clever – chytrý, flu (influenza) – chřipka (pro Jacka: influenza epidemic – chřipková epidemie), painting – malba či obraz, as – jako: ZDE pěkné srozumitelné vysvětlení rozdílu like x as 🙂
Další věc, na kterou jsme narazili – řadové číslovky jako 1st, 2nd etc. – ZDE vysvětlení 🙂
(Příště testík ze slovíček posledních dvou lekcí.)

Drills: 19, 20, 21
+ kdo má drilky online, přidejte 22 a 23

Noodles: 5.4

Book: p.54: Read the text and listen to the recording 5.11. Give it some time, it is long, but quite slow and easy to understand. Good for improving your listening comprehension. (Dobré pro zlepšení porozumění poslechem.) Využijeme až za dva týdny, ale začněte už teď, je toho textu hodně .-)

Keep up the good work!
Terez

LESSON 6 – 11th February

Vocabulary: probably – pravděpodobně, composer – skladatel, know x now (význam jistě znáte, ale pozor na výslovnost)
(Příště testík z posledních dvou lekcí.)

Drills: 19, 20, 21

Noodles: 5.3

Book: p.52/e.3, p.53/e.5 and 6 (We use e.6 at the beginning of the lesson as a warm up excercise.)

We started the PAST TENSE!
Yipee!
See you on Tuesday again : )
Terez

LESSON 5 – 4th February

Vocabulary: I totally forgot to take a picture of the vocabulary written on the bord, so I apologize and this is what I remember – let me know, if you have some more words (SMS or e-mail):
fluently – plynně, plynule, foreign – cizí, at all – vůbec, to be pleased – být potěšený/rád

Drills: 18, 19 (6, 16, 51, 64)

Noodles: 5.2

Book: Listening 5.6 + p.51/e.1 and 3 (p. = page – strana, e. = excercise – cvičení)
If you can’t get to your Headway account (účet), you can listen here on YouTube

See you next week!
Terez

LESSON 4 – 28th January

Vocabulary: sibling – sourozenec, single parent – samoživitel, only child – jedináček, wedding – svatba, mother / father / brother-in-law – tchyně / tchán / švagr etc., bord game – desková hra, chess – šachy, rat – krysa i potkan, používá se i o člověku stejně jako v češtině – že je někdo krysa .-) secret – tajný, named after – pojmenován po, beam – kladina, trám, superhero – superhrdina, strong – silný, weak – slabý, fight – bojovat, mean – znamenat, improve – z/vylepšit, in the air – ve vzduchu, agree – souhlasit

Drills: 18, 19 (6, 16, 51, 64)

Noodles: 5.1

Book: Listening 5.2+p.50/e.1 and listening 5.3+p.51/e.3
If you can’t get to your Headway account (účet), you can listen here on YouTube

Looking forward to the next lesson!
th

LESSON 3 – 21st January

Vocabulary: (new year’s) resolution – (novoroční) předsevzetí / rozlišení (obrazovky), queue – řada, fronta (AmE – line), heritage – dědictví, odkaz, ancestor – předek, warmth – teplo
It’s your turn! – Jsi na řadě! I don’t mind (it). – Nevadí mi to.
I don’t care. – Je mi to jedno. (Pokud je vám to „uplně nejvíc jedno“, můžete použít frázičku „I couldn’t care less.“)

Drills: 6, 16, 51, 64

Noodles: –

Hlavní chod: Vytiskněte a vyplňte TEST

Have a good time,
Terez

LESSON 2 – 14th January

Vocabulary: narrow – úzký, wide – široký, to go for a walk, peace x peas (mír x hrášek), earn – vydělat, quite x quiet (docela x tichý), for many reasons – z mnoha důvodů, to give sb. a clue – napovědět (někomu)

Drills: 6, 16, 51, 64

Noodles: 4.3

Practising for revision (unit test next time .-))

  • some / any / a / a lot of
  • there is (not) / there are (not) : CLICK HERE for practising and HERE for explanation (je tu také dobře vysvětleno, kdy se vazba nepoužívá a proč)
  • prepositions of place – see Broňa’s video again .-)
  • vocabulary – slovíčka týkající se bydlení (závěsy, lampy, hrnky atd.) a přídavná jména (adjectives for good and bad, p.46)

And last but not least (v neposlední řadě) – WRITING! Write 12 sentences about your home. How does it look like, what do you like about it etc.
and send it to me via e-mail by sunday (midnight) so I can read it on monday… Thank you!

See you next time – last time in unit 4, yay!
Terez

LESSON 1 – 7th January

Vocabulary: peaceful – klidný, stressing – stresující, common sense – selský (zdravý) rozum

Drills: 6, 16, 51, 64

Fill-in: 4.4 – pozor, fill-in, ne nudle! Minule jsem byla překvapená, co jsem vám to zadala…a pak jsem to doma pochopila .D

Book:

  • SB p. 47/5: Say the prices – přečtěte ceny nahlas
  • SB p. 47/6: Listen (4.15 – KLIKNĚTE ZDE k poslechu) and write down price or number you hear.
  • SB p. 47/8: Think of three numbers from your life and let your classmates guess what is it about. (Nachystejte si tři čísla z vašeho života – např. 29 – den narození, 5600 – první výplata, 4 – počet vašich sourozenců apod. Spolužáci budou hádat, co je to za číslo, čeho se týká.
  • SB p. 48/4: Read the text about Lisa’s new flat, choose the correct linking words.

Keep up the good work 🙂
Terez

LESSON 12 – 17th December

Jako dárek k Vánocům vám zadám skoro všechno česky 😅

Vocabulary: misteltoe – jmelí, branch – větev (i odvětví), (baseball) cap – čepice (hl. kšiltovka), roll one’s eyes – koulet očima, find out – zjistit, shape – tvar (to be in a good shape – být ve formě), řadové číslovky ZDE : )
A TADY je skvělé video o výslovnosti a fonetických značkách. To není za domácí úkol, ale kdybyste chtěli, pomůže vám to lépe se v tom zorientovat. Na odkaze pod videem lze zadat e-mail a nechat si poslat zdarma pracovní list k procvičení.

Drills: 6, 16, 51, 64

Fill-in: 4.4

Book: Nelekejte se množství, hlavní úkol je čtení (a překlad) článku, zbytek budete mít raz dva.

  • SB p. 44/1: Přečtěte si úvod k článku. Co vidíte na obrázcích?
  • SB p. 44/2: Myslíte si, že jsou tyto věty pravdivé či ne?
  • Přečtěte si článek : ) Na překlad se podrobněji připravte takto: 1.odstavec Mirek, 2. Dana, 3. Jack
  • SB p. 44/4: Odpovězte na otázky.
  • SB p. 44/5: Vyhledejte v textu čísla – čeho se týkají?

Ještě jednou přeji krásné svátky a budu se na vás všechny těšit v novém roce…

PS: Protože su zvědavá baba, budu chtít vědět, co jste dostali od Ježíška, tak si to přeložte, pokud nevíte, jak se to řekne 😉

Terez

LESSON 11 – 10th December

Vocabulary: otherwise – jinak, turn – mnoho významů, my jsme mluvili o jednom – dovršit (o věku), alarm clock – budík, obey – poslouchat, dodržovat, rules – pravidla, předpisy, below the belt – pod pás (nečestné jednání)
Adjectives (přídavná jména):
GOOD: excellent, amazing, lovely, great, fabulous, wonderful, fantastic
BAD: terrible, horrible, awful, dreadful

Drills: 16, 6, 51, (64)

Noodles: 4.5

Book:

  • p. 46/5, 6 – cvičení (excercise) 5 nám pomůže uvědomit si, jak fungují ve spojení s přídavnými jmény (adjectives) příslovce (adverbs).
    Mohou přídavná jména jakoby „zesílit“ nebo naopak „zeslabit“. In excercise 6 listen to the recording 4.11 and fill in the box : )
  • In case you didn’t watch (v případě, že jste neviděli) this great video from Broňa, do so (učiňte tak): Anglické předložky jasně, přehledně a graficky

Keep up! You are awesome!

Terez

LESSON 10 – 3rd December

Vocabulary: exception – výjimka, neighbour – soused, car(_)park  – parkoviště (parking lot (AmE)), ceiling – strop – a ten náš zapomenutý lustr (rozklikněte si .-)) – chandelier, flower pot – květináč, hairdryer – fén, dryer – sušička / vysoušeč, rocking chair – houpací křeslo, vacuum((-)cleaner) – vysavač (může být s pomlčkou i s mezerou, hovorově se též používá jen vacuum), chest of drawers – komoda, (the) other – jiný/druhý/další , frame – rám, corner – roh, vase – váza, wooden – dřevěný, mug – hrnek, cushion – polštářek

Drills: 16, 6, 51

Noodles: 4.7

Book:

  • p. 41/5: Look at the picture and complete the sentences with the right preposition. Listen to the 4.4 recording and check .-)
  • p. 43/1, 6: practising use of „a, some and any“ – complete the sentences / tick the correct sentences.
  • Listen to this great video from Broňa: Anglické předložky jasně, přehledně a graficky

Keep up! You are good!

Terez

LESSON 9 – 26th November

Vocabulary: at last – konečně, ginger – zázvor, gingerbread – perník, heart – srdce, (tree) crown or treetop – koruna stromu, on the ground – na zemi, mole – krtek, blanket – deka, shelf – police, towel – ručník, mirror – zrcadlo, raise (one’s) hand – přihlásit se, moth – mol

Drills: 8, 9, 11, 12, 16 + 6, 51

Noodles: 4.1

Book:

  • p. 40/1: A flat to rent. Listening 4.2: Listen and complete the conversation.
  • p. 40/3: Describe the living room
  • Find 5 things at home you can’t name in english and look them up : )

Keep up the good work!

Terez

LESSON 8 – 12th November

Vocabulary: early bird – ranní ptáče, a opakem je „night owl“ – sova, to depend on sb. /sth. – záležet nebo záviset na někom/-čem — It depends… – To záleží…, to find – najít, what if – co když, advice – rada (uncountable = nepočitatelné – neexistuje množné číslo. Píšu spíš tak na okraj, více až se k tomu dostaneme v učebnici :))

Drills: 8, 9, 11, 12, 16

Noodles: 3.4

Book: p. 37 / ex. 1 – 3: Hakan is a student of English. Look at the pictures – where is he and who are the people in the pictures? Read and translate the lines (sentences) in the boxes – who says what? Hakan? His host family? His teacher? …?

Great lesson yesterday. C u next time .-)
Terez

LESSON 7 – 5th November

Vocabulary: familiar – dobře známý, sharp (ostrý) x shape (tvar), to be in a good shape – být ve formě, count – počítat, year-round – celoroční + vocabulary from the last lesson!

Drills: 4, 8, 9, 11, 12

Noodles: 3.3

Book:
SB. p. 36/ ex. 4 – listen to Dr Susan Hall- read the tapescript p. 131/ 3.8
SB. p. 32-33/ vocabulary and listening- match the activities with the pictures, translate new words

See you next time .-)
Terez

LESSON 6 – 29th October

You were great! Keep up the good work 🙂

HW:

  • drills 4,19,6,63,51
  • noodlebook 2.1 (revision of PRESENT SIMPLE, VERB BE)
  • written revision – vocabulary (Too much of a good thing.= všeho moc škodí., teach x learn, cool x call, Can you repeat it?, celebrate, All Souls Day, rake leaves, spring, Be quiet!, tidy, campfire, sleeping pills, I would love to… (I’d love to) = strašně rád bych…)
  • VOCABULARY FROM THE BOOK: page 35: hedgehog, donkey, gecko, obviously, put on, called, compete, competition, whole day, pack, set off, mess, everywhere, race course; page 36: many free time activities, spend a lot of time, have breakfast, travel far, have trouble sleeping, bring, before
  • SB. p. 32/ ex. 1 – question words – complete, match with the answers
  • SB. p. 32-33/ vocabulary and listening- match the activities with the pictures, translate new words
  • SB. p. 36/ ex. 4 – listen to Dr Susan Hall- read the tapescript p. 131/ 3.8

It was great to meet you. Alice

22.10. – LESSON 5

Vocabulary: solve – (vy)řešit, (roz)luštit, solution – řešení, glad – rád, from time to time  – čas od času, cute – roztomilý, to have sth. in common – mít něco společného (sth.= something, sb. = somebody) + vocabulary from „Frankie and Alexandra“ article. Underline (or if you’re hardworking look up) the words you don’t know. Podtrhněte (nebo pokud jste pilní vyhledejte) slovíčka, která neznáte.

Drills: 4, 19, 6, 63, 51

Noodles: 3.7

Book: p.36, ex.1 – fill in the questionnaire and ex.4 – Listen here – listen and answer the questions.

Last lesson was great! Looking forward to Tuesday again .-)
Terez

15.10. – LESSON 4

Vocabulary: wood(s) – les(y), nebo dřevo (materiál), grow – růst, more here, brave – statečný, abroad – v cizině, do zahraničí, relationship – vztah, chatty – ukecaný, upovídaný, sibling – sourozenec, alive – naživu, zaživa, ancestor – předek, cottage – chalupa, tax(es) daň(e), snooker – kulečník, fire engine – hasičský vůz, tailor – krejčí / dressmaker – krejčová

Drills: 4, 19, 6, 63

Noodles: 2.5

Book: p.35 – Mirek and Jack, please read the article about Frankie, and ladies, you read the part about Alexandra .-) Thank you!

Looking forward to the next lesson!
Terez

8.10. – LESSON 3

Vocabulary: horrible – hrozný, peacock – páv, honest – upřímný, beach – pláž, bitch – mrcha, děvka (spíš vulg., asi moc nevyužijete, kromě sledování amerických filmů :D)

Drills: 4, 19, 6, 63

Noodles: 1.7

Book: p.20: Next time we’ll do some activities from page 20 and 21. To prepare a bit, read the article about James and Maggie, or you can listen to the recording 2.1 (OR you can do both :))

See you on tuesday!
Terez

1.10. – LESSON 2

Vocabulary: prepare – připravit, snail – šnek, curious – zvědavý, hamster – křeček, same – stejný, wallpaper – tapeta, sure – jistý, jistě
+ last lesson’s vocab.!

Drills: 4, 19, 6, 63

Noodles / Fill-in: 1.6

Book: p.14 ex.3 + read and listen Maria’s blog. Correct the false sentences (see example). (Advice: If you listen to the audio on youtube, wait a little while, it works.)

See you next time!
Terez

24.9. – LESSON 1

Vocabulary: tidy – uklizený, ale i pořádný, pořádkumilovný, shovel – lopata, soundman – zvukař (hov.), at all – vůbec, forget – zapomenout, bald – plešatý, wrinkle – vráska, shout – křičet, ruined – zničený

Drills: 51, 63, 4, 24, 19, 6

Noodles / Fill-in: Download, print and FILL IN

Book: nothing yet .-)

I am very sorry for being late with the homework page update! From now on it will not happen again .-)

Terez


Lesson 12 (25.6.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina), 19 (sloveso can), 6 (there is/are)
  • vocabulary: look forward to (těšit se na), ferry (trajekt), sightseeing (prohlížení památek), almost (skoro), destination (destinace), departure date (datum odjezdu), length of stay (délka pobytu), accomodation (ubytování), cruise (plavba)

Thank you for all the laughs and hard work. It’s been a blast teaching you, I wish you all the best and keep up the good work! 🙂

Katka


 

Lesson 11 (18.6.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina), 19 (sloveso can)
  • vocabulary: dive (potápět se), snorkel (šnorchlovat), draw (kreslit), a little bit (trochu), at all (vůbec), post (poslat), poetry (poezie), poem (báseň), poet (básník), fitting/changing rooms (kabinky), scale (váha), stamp (známka), postcard (pohled), take away (s sebou)
  • nodlebook: HERE

suplovaná hodina 🙂

Katka


 

Lesson 10 (11.6.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina), 19 (sloveso can)
  • vocabulary: dive (potápět se), snorkel (šnorchlovat), draw (kreslit), a little bit (trochu), at all (vůbec), post (poslat), poetry (poezie), poem (báseň), poet (básník), fitting/changing rooms (kabinky), scale (váha), stamp (známka), postcard (pohled), take away (s sebou)
  • nodlebook: 36 (7.10)
  • student´s book: 57/1 complete the box

Amazing lesson! 🙂

Katka


 

Lesson 9 (4.6.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina), 19 (sloveso can)
  • vocabulary: remember (vzpomenout/pamatovat), tent (stan), experience (zkušenost/zážitek), especially (obzvláště/zejména), fog (mlha), wet (mokro), coffee to go (káva s sebou), try on (vyzkoušet), jumper (svetr), chemist (lékárna)
  • nodlebook: HERE
  • student´s book: 55/2 listening 55/3 complete the conversation

Very good job! 🙂

Katka


 

Lesson 8 (28.5.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina)
  • vocabulary: hobby, hobbies, expedition, sea, go to sleep, July, study, studies, gym, nobody, go to sleep
  • nodlebook: page 34 (7.8)
  • student´s book: 53/1 look at the postcard and highlight unknown vocabulary

suplovaná hodina 🙂


 

Lesson 7 (21.5.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina)
  • vocabulary: celebration, terrible, favourite, hiking, a lot of, fast, quick, forest,  rare, rule, snack
  • nodlebook: page 33 (7.7)
  • student´s book: 52/2 match the words and pictures, 52/3 listen and complete the comversation

suplovaná hodina 🙂


 

Lesson 6 (14.5.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 51 (tento, tamto, tyto, tamty), 63 (předložky),  4 + 24 (čas a denní rutina)
  • vocabulary: celebrate (oslavovat), cups (hrníčky, šálky), plates (talíře), hear (slyšet), healthy (zdravý), adore (zbožňovat)
  • nodlebook: page 32 (7.6)
  • student´s book: 52/1 write the words 52/2 match the words and pictures

 

Verb CAN | Little Mirós

Excellent lesson 🙂

Katka


 

Lesson 4 (30.4.2024)

HOMEWORK:

  • drills: 63 (předložky, 4 (čas), 13 + 16
  • vocabulary: millionaire (milionář), billionaire (miliardář), dress (šaty), blonde (blond), ring (prsten), earrings (naušnice), divorced (rozvedený), married to (vdaná/ženatý), choose (vybrat), designer (návrhář), adore (obdivovat, zbožňovat), sad (smutný), visit (navštívit), favourite (oblíbený)
  • nodlebook: page 29 (7.3)

Good job 🙂

Katka


 

Lesson 3 (23.4.2024)

HOMEWORK:

  • vocabulary: not always (ne vždy), nothing (nic), I do nothing (nedělám nic), I do not do anything (nedělám nic), day off (den volna), salmon (losos), mountains (hory), hiking (pěší turistika)
  • new drill 63
  • nodlebook: page 21 (6.7)
  • student´s book:  49 read the article about Gina Macy and find underline vocabulary

Telling the time in English

Excellent lesson 🙂

Katka


 

Lesson 2 (16.4.2024)

HOMEWORK:

  • vocabulary: turkey (krůta/krocan), roll (rohlík), prefer (preferovat, upřednostnit), preference (volba, výběr), washing machine (pračka), from Monday to Friday (od pondělí do pátku), weekdays/workdays (pracovní dny), wake up (probudit se), get up (vstát)
  • nodlebook: page 20 (6.6)
  • student´s book:  47/1 listening (listen and write the correct days on the calendar)

Great job 🙂

Katka


 

Lesson 1 (9.4.2024)

HOMEWORK:

  • vocabulary: busy as usual (zaneprázdněný jako obvykle), good idea (dobrý nápad), dishwasher (myčka), luggage (zavazadlo), ask (ptát se), seaside/coast (pobřeží), until (do), pain (bolest), true (pravda)
  • nodlebook: page 19 (6.5)
  • student´s book:  46/1 match a verb in A with words in B 46/2 fill in the questionnaire

Perfect lesson, nice to meet you all 😀 Enjoy spring! 🙂

Katka


 

Homework for April 9th

drills : 13, 16 , once, twice

fill in 6.2  print and complete

SB page 44/2 listen to it again, complete and look up new words (znovu si poslechněte, doplňte a vyhledejte nová slovíčka)

New vocabulary: invite (pozvat), flour (mouka), strawberry (jahoda), sour cream (zakysaná smetana), coin (mince), dishes (nádobí), comb (hřeben, česat), headphones (sluchátka), fan (větrák, také fanoušek), suitcase (kufr), grass (tráva)

Dear students, it was a pleasure to teach you. I really enjoyed being your teacher.  Good luck with your English. Keep practising:)

Martina.

================

Homework for April 2nd

drills : 13, 16 , once, twice

questions 6.2

SB page 43/7 – complete the chart (easy- peasy:)

New vocabulary: cricket (cvrček), frog legs (žabí stehýnka), wild garlic (medvědí česnek), cemetery (hřbitov), spinach (špenát), director (ředitel), typical (typický), go by taxi (jet taxikem), until (do), bathrobe (župan), towel (ručník), through (skrz),  month (měsíc- kalendářní), throw (hodit), mouth (ústa), mashed potatoes (bramborová kaše), work late (pracovat dlouho)

FYI Easter egg (3): Easter eggs se v počítačovém prostředí označuje překvapení, které tvůrci ukryli v softwarové aplikaci (vzkaz, zvuk, obrázek apod.) a je dostupné po provedení určité akce. Výraz je možné překládat doslovně jako „velikonoční vajíčko“, nebo použít originální anglické znění „Easter eggs“ (s velkým počátečním písmenem).

Happy Easter:)) Looking forward to our last lesson. If everything goes to the plan, I will bring a cake:)

=======================

Homework for March 26th

drills : 13, 16 , once, twice

questions 6.1

New vocabulary: log (poleno), sleep like a log (spát jako dřevo), almost (téměř), wear a watch (nosit hodinky), living room (obývací pokoj),  chicken livers (kuřecí játra), nuts (oříšky),  sometimes (někdy), always (vždycky), never (nikdy), usually (obvykle), get up (vstávat), have breakfast (snídat), go to school (jít do školy), have lunch (obědvat), leave school (odejít ze školy), get home (dorazit domů), go to bed (jít spát), have dinner (večeřet)

We had a lof of fun today:))  Have a superb week everybody:)

================

Homework for March 19th

drills : 13, 16 , once, twice

make 3 lovely questions for your classmate. Use the vocab we have learnt during this trimester. Be creative:)

PS: Nakonec budeme mít lekci jen spolu, takže udělejte otázky pro každého ze spolužáků, použijte nová slovíčka, která jsme se naučili v tomto trimestru.:)

telling the time – questions print and translate

New vocabulary: worker (pracovník), rose (růže), tulip (tulipán), greenhouse (skleník), catkins (kočičky), tool shed (kůlna na nářadí), fried cheese (smažený sýr),

Grammar- telling the time: What time is it (kolik je hodin?), 5 o´clock (pět hodin – používáme pouze s celou hodinou), AM (před polednem -od půlnoci do pravého poledne) x PM (po poledni-od poledne do půlnoci), midnight (půlnoc), noon (poledne), at 5 o´clock – v pět – používáme předložku AT

Have a wonderful week. I´m looking forward to your creative questions:))

======================

Homework for March 12th

drills : 13, 16 , once, twice

questions 5.12

complete the prices  e.g. Lunch in your canteen is 120  etc.  (handout) – use Czech crowns:))

New vocabulary: jobless (nezaměstnaný), complain (stěžovat si), shoes (boty), capital (hlavní město), travel (cestovat), dessert (zákusek), used car (ojeté auto), a pair of jeans (jedny džíny), T-shirt (tričko), football (kopací míč)

výslovnost THE: před vyslovenou samohláskou vyslovujeme  /ðiː/ e.g. the Internet

Great work as always. Have a good one:)

===============================

Homework for March 5th

drills : 13, 16  once, twice print it out

keep practising numbers 1-99

questions 5.11

New vocabulary: grater (struhadlo), potato pancake (bramborák), apron (zástěra), napkin (ubrousek), kettle (rychlovarná konvice), ladle (naběračka), tin opener (otvírák na konzervy), oven glove (kuchyňská chňapka), chopping board (kuchyňské prkénko), take photos (fotit), call (telefonovat), go to the theatre (chodit do divadla), clean (uklízet), have a shower (sprchovat se), meet (potkat), Naples (Neapol), Rome (Řím), paint (malovat), pond (libra), p (čteme pí) = pence, How much is it? (kolik to stojí?)

My homework: Perth is in Australia:))

Fantastic work:) On a scale from 1 to 10, you are an 11:)  Take care.

==========================

Homework for February 27th (příští týden není lekce- jarní prázdniny)

drills : 8 ,13, 16  

keep practising numbers 1-99

questions 5.10 (přeložte pouze otázky:)

New vocabulary: Switzerland (Švýcarsko), bee (včela), air out (vyvětrat), vase (váza), juice (džus), be afraid of (bát se něčeho), nightmare (noční můra, zlý sen), dream (snít, sen), sit (sedět), dictionary (slovník), admire (obdivovat), go by car (jezdit autem), cinema (kino), go to the cinema (chodit do kina), buy (kupovat), dárek (present), work overtime (pracovat přesčas)

Wonderful work, guys:)) Enjoy the spring break and see you in two weeks:)

==================

Homework for February 13th 

drills : 8 ,12, 16  + 13 (new)

keep practising numbers 1-99

questions 5.9

SB page 36/3 match the countries and the languages.

grammar: předložka na konci otázky. Vychází z kladné věty. I live with my partner. Who do you live with? (S kým bydlíš? v angličtině je předložka s= with na konci otázky)

other example sentences: Who do you work for? (pro koho pracuješ?), What is it about? (O čem to je?)

New vocabulary: order (objednat), wine list (vinný lístek), boring (nudný), talk to (mluvit s…), laugh (smát se), go for a walk (jít na procházku), walk my dog (venči svého psa), share (sdílet), customer (zákazník), England, English (Anglie, anglický), Germany , German (Německo, německý), Italy, Italian (Itálie, italský), Mexico, Mexican (Mexiko, mexický), Brazil, Brazilian (Brazílie, brazilský), Japan, Japanese (Japonsko, japonský), Portugal, Portuguese (Portugalsko, portugalský), the United States, American (Spojené státy, americký), France, French (Francie, francouzský), Spain, Spanish (Španělsko, španělský), China, Chinese (Čína, čínský)

Your English is getting better and better. Hope to see you ALL next Tue.

==================

Homework for February 6th

drills : 8 ,12, 16 

keep practising numbers 1-99

questions 5.3

SB page 35/6 talking about you – complete the questions

SB page 35/5 listen to four conversations. Where is Colin? Who says these lines?

(nejdřív si přeložte věty od 1-8), pak si poslechněte audio 5.9 a zjistěte, kde je Colin (např. at home, at work…) a kdo říká jednotlivé věty (např. his mum, his friend, teacher…), znovu si to v lekci poslechneme a rozebereme.

New vocabulary:  healthy (zdravý), unhealthy (nezdravý), study (studovat), learn (učit se), teach (vyučovat – někoho), so (tak), come from (pocházet z), flat (byt), waiter (číšník), language (jazyk- řeč), want (chtít), alone (sám), millionaire (milionář), Portuguese (portugalština, portugalský), French (francouzský, francouzština), Spanish (španělský, španělština), Italian (italský, italština)

grammar: po slovese want dáváme to a pak další sloveso např. I want to be a doctor. Chci být lékařem.  I want to go to Prague. Chci jet to Prahy.

Do we have talented students in our group? Yes, we do:)))  See you all next time.

=======================

Homework for January 30th

drills : 8 ,12, 16 

keep practising numbers 1-99

questions 5.1 (use your NEW noodle book)

Next time we are gonna practise short answers- příště budeme procvičovat krátké odpovědi.

Kladná odpověď:  Is he from Zlín? Yes, he is.     Does he live in Zlín? Yes, he does.     Do you like coffee?  Yes, I do.

Záporná odpověď:  Is he from Zlín? No, he isn´t.     Does he live in Zlín? No, he doesn´t.   Do you like coffee? No, I don´t.   = v záporné odpovědi dávám zkrácené tvary isn´t, aren´t, doesn´t, don´t

tabulka přítomný čas (ten poslední sloupeček),  sloveso být (poslední sloupeček)

zkuste si stáhnout poslechy, návod viz výše:)

New vocabulary:  swimming pool (bazén), dark, milk, white chocolate (tmavá, mléčná, bílá čokoláda), sausage (klobáska), agree (souhlasit), shitty day (den na ho…), fork (vidlička), spoon (lžíce), knife (nůž), ketchup (kečup), Chinese food (čínské jídlo), Coke (kola), swimming (plavání), twin (dvojče), exciting (vzrušující), awful (příšerný), beer (pivo), ice- cream (zmrzlina)

You are fantastic students:)))) Have a great week.

====================

Homework for January 23rd

drills : 3,8 ,12 + 16 (new)

keep practising numbers 1-99

questions 4.16 (gentlemen), questions 4.17 (ladies)

New vocabulary:  salad (salát), cucumber (okurka), lemon (citron), fishing (rybaření), red mulled wine (červený svařák), use (používat), vegetables (zelenina), family members (členové rodiny), pet (domácí mazlíček), cooker (sporák), read (číst), listen to music (poslouchat hudbu), go out (chodit ven), dance (tančit), play tennis (hrát tenis), certainly, of course (samozřejmě), @ – čteme jako at, . čteme jako dot

You are really hard-working students:)) See you in our next class:)

====================

Homework for January 16th

drills : 3,7,8 ,12

keep practising numbers 1-99

questions 4.15

připravte si každý 2 nová slovíčka z těchto kategorií, budete je ostatním hláskovat.

Marcela (fruit), Dana (vegetables), Mirek (drinks), Jack (hobbies)

practise the alphabet

New vocabulary:  glue stick (lepidlo v tyčince), hockey stick (hokejka), roasting stick (opékačka), selfie stick (tyč na selfíčka), long hair (dlouhé vlasy), a good cook (dobrý kuchař), get up (vstávat – ráno), go to bed (jít spát), frog (žába), snake (had), hedgehog (ježek), How do you spell your name? (jak hláskuješ svoje jméno?)

Absolutely fantastic work today:))) See you soon:)

====================

Homework for Christmas

drills : 3,7,8 ,12

keep practising numbers 1-99

New vocabulary:  mulled wine (svařák), carp (kapr), drink (pít), eat (jíst), snowman (sněhulák), build (postavit), want (chtít), bake (péct), carol (koleda), socks (ponožky), candle (svíčka), fireplace (krb), Christmas tree (vánoční stromek), Christmas Eve (24.12), Christmas Day (25.12.), Boxing Day (26.12), New Year´s Eve (31.12.), New Year´s Day (1.1.), fairy tale (pohádka)

MERRY CHRISTMAS and see you in January 2024:)

====================

Homework for December 5th (our last lesson this year)

drills : 3,7,8 + 12

SB page 29/6- write about your friend

revise the vocab we have learnt during this trimester (zopakujte si slovíčka, co jsme se naučili v tomto trimestru)

practise numbers 1-99

tabulka přítomný čas

New vocabulary:  chicken (kuře), poultry (drůběží maso, calf (tele), veal (telecí), roe deer (srnec), venison (zvěřina), cow (kráva), beef (hovězí), lamb (jehně, jehněčí), pig (prase), pork (vepřové), sheep (ovce), mutton (skopové), piglet (sele), hen (slepice), rooster (kohout), mark, grade (známka ve škole), pet (domácí mazlíček), budgie (andulka), in the country (na venkově), strange (zvláštní), wish (přání), great (skvělý), also (také), village (vesnice), accountant (účetní), both (oba), fan (fanoušek), together (dohromady, společně), kitchen (kuchyň)

Looking forward to our Chrismas lesson:))

=====================

Homework for November 28th

drills : 3,7,8 + 12 (new)

ladies: questions 4.9,       gentlemen: questions 4.11

Sb page 28/practice/1 – complete the sentences – doplňte , ex 3 – match the questions and answers -spojte, ex 4 tick the correct sentence – zatrhněte správnou větu

practise numbers 1-99

New vocabulary:  clever (chytrý), violet (fialový), near (blízko), with us (s námi), I have, she has (Já mám, ona má…), live (žít, bydlet), work (pracovat), How many cars do you have? (kolik aut máš?), money (peníze), menu /ˈmenjuː/ (menu v restauraci), Ireland (Irsko)

grammar – present simple (přítomný čas prostý) :  I work, you work, she, he, it,  works. (já pracuji, ty pracuješ, ona pracuje….) , Do you work? Does she work? I don´t work. She doesn´t work.  – třetí osoba jednotného čísla he, she, it  má vždycky S- v kladně větě připojím ke slovesu, v otázce does, v záporu does not = doesn´t.

Perfect work as usual:))) Have a fantastic week:)

====================

Homework for November 21st

drills : 3,7,8  (12- we will need it very soon-budeme brzo potřebovat) 

questions 4.1

practise numbers 1-99

New vocabulary:  bed (postel), sofa (pohovka), rubber boots (gumáky), lemon (citron), wardrobe (skříň), table (stůl), chair (židle), fridge (lednička), bridge (most), horse (kůň), clock (hodiny), armchair (křeslo), Prague Castle (Pražský hrad), whose (čí), over there (támhle), station (nádraží), Thanks a lot (děkuju moc), I don´t understand (nerozumím), Excuse me. (promiňte), manager (manažer), mother (matka), daughter (dcera), sister (sestra), wife (manželka), father (otec), son (syn), brother (bratr), husband (manžel), parents (rodiče), children (děti), mother-in-law (tchýně), sister-in-law (švagrová), niece (neteř), nephew (synovec), great-grandmother (prababička), both (oba)

Thanks for the funny lesson, guys:)) See you in our next lesson:)

===============

Homework for November 14th

drills : 3,8 + 7 (new) 

questions 3.11

practise numbers 1-99

New vocabulary:  cap (čepice), arm (ruka- paže), egg (vejce), ear (ucho), bottle (láhev), rabbit (králík), writer (spisovatel), actor (herec), winner (vítěz), boy band (chlapecká kapela), Sweden (Švédsko), on tour (na turné), Hi guys (čau kluci, lidi), excited (nadšený), member (člen)

Have a great week and enjoy Saint Martin´s weekend:)

================

Homework for November 7th

drills : 3,8,53 

noodles 3.12

SB page 21/5- Talking about you- complete the questions (doplňte otázky)

practise numbers 1-99

New vocabulary:  sharp (ostrý), painting (malování), nationality (národnost), height (výška), cashier (pokladní – v obchodě), cycling (cyklistika), table tennis (stolní tenis), band (hudební skupina), Ireland (Irsko), island (ostrov), different (jiný, odlišný), interesting (zajímavý), good luck (hodně štěstí), Scotland (Skotsko)

grammar: knife- knives, wife-wives, leaf-leaves- změna pravopisu u množného čísla, f se mění na v

Your English is getting better and better. Take care:)

==========================

Homework for October 31st

drills : 3,53 +8 (new)

noodles 3.10

practise numbers 1-99

New vocabulary:  knife(nůž), flight (let), bird (pták), rice (rýže), age (věk), surname (příjmení), first name (křestní jméno), umbrella (deštník), nurse (zdravotní sestra), shop assistant (prodavačka), bus drive (řidič autobusu), builder (stavař), police officer  (policista), businessman (podnikatel)

Thanks for the great lesson. See you next week:)

===============

Homework for October 24th

drills : 3,52,53

questions 2.11 (Dana), 2.12 (Marcela), 2.13 (Mirek), 2.14 (Jack)

practise numbers 1-99

New vocabulary: easy (jednoduchý), difficult (složitý), classroom (třída), sun (slunce), sky (nebe), chef (šéfkuchař), leaf-leaves (list, listí), on holiday (na dovolené), centre (centrum), awful (příšerný), weather (počasí), fantastic (fantastický), building (budova), pumpkin (dýně), parents (rodiče), husband (manžel), wife (manželka), How old are you? (kolik je ti let, jak jsi starý?), I am 25 (years old) (Je mi 25)

Perfect work again:))) Stay awesome:)

===================

Homework for October 17th

drills : 3,52,53

questions 2.5

New vocabulary: model (modelka), TV presenter (moderátor), vet (veterinář), flower (květina), glasses (brýle), guitar (kytara), hat (klobouk), pencil (tužka), hand (ruka), trainers (tenisky), bike (kolo), whose (čí), favourite (oblíbený), ball (balon), famous (známý, slavný)

grammar a x an : před vyslovenou souhláskou dáváme člen: a book, a university, před vyslovenou samohláskou :an apple, an hour

Fantastic job again:)) See you soon:)

=====================

Homework for October 10th

drills : 1,2, 52 + 3 (new)

questions 2.2 (gentlemen), questions 2.3 (ladies)

practise pronunciation of countries on page 12 (Australia- the United States) – procvičujte si výslovnost států

New vocabulary: or (nebo), full of energy (plný energie), bad (špatný), pilot, nurse (zdravotní sestra), handsome (pohledný – o muži), smart (chytrý), pretty (hezká – o ženě), Australia (Austrálie), Brazil (Brazílie), Egypt, China (Čína), England (Anglie), France (Francie), Italy (Itálie), Hungary (Maďarsko), Japan (Japonsko), Russia (Rusko), Spain (Španělsko), the United States (Spojené státy)

+ přivlastňovací zájmena: my (moje), your (tvoje), his (jeho), her (její), its (toho), our (naše), your (vaše), their (jejich)

Great job:) Have a wonderful  week:)

====================

Homework for October 3rd 

drills : 1,2, 52

questions 1.1 (ladies) , questions 1.2 (gentlemen) (use the noodlebooks – použijte pracovní sešity, přeložte věty a zkontrolujte vzadu sešitu s klíčem), jestli vám cokoliv nebude jasné ohledně překladu, připravte si otázky.

New vocabulary: Hi (ahoj, nazdar- hovorově), I´m OK. I´m very well. (mám se OK, mám se velmi dobře- odpověď na How are you?), thanks (dík), good morning (dobré ráno), good afternoon (dobré odpoledne), good evening (dobrý večer), good night (dobrou noc), goodbye (nashledanou), bye (nashle), See you later (tak zatím, uvidíme se později), a cup of tea (šálek čaje), Have a nice day (měj hezký den), twins (dvojčata), in love (zamilovaný), windy (větrno), tall (vysoký), birthday (narozeniny), delicious (chutný, delikátní), broken (pokažený), sad (smutný), hot (horko), ill (nemocný), new (nový), old (starý), tired (unavený), angry (naštvaný), singer (zpěvák), red (červený), white (bílý), black (černý), blue (modrý), green (zelený), yellow (žlutý), big (velký), Here you are (nate, prosím – při podávání), you´re welcome (není zač)

Fantastic work:)))))) See you later:))

====================

Homework for September 26th (domácí úkol na 26. září)

drills : 1,2 (drilové kartičky) practise them as often as possible (procvičujte tak často, jak je to možné, překládejte z češtiny do angličtiny)

Před lekcí si příště v kanceláři vyzvedněte pracovní workbook, řekněte, že jste ze skupinky AZ5. Budou připraveny. Cena 250,- Kč. 

stáhněte si poslechy k učebnici – viz link výše, učebnice Beginner, prozatím vám postačí první tři lekce.

Vytiskněte si PDF učebnici U1-7 (lekce 1-7) – posláno na email.

New vocabulary (nová slovní zásoba, naučte se:))  Hello (ahoj, dobrý den), My name is (jmenuji se), What is your name? (jak se jmenuješ?), I am from Zlín (jsem ze Zlína), Where are you from? (odkud jsi?), How are you? (jak se máš?), I am fine. (mám se fajn). And you? (a ty?), This is a car (toto je auto). What is this? (co je toto?), book (kniha), camera (foťák), photograph (fotka), computer (počítač), bag (taška), hamburger (hamburger), television (televize), phone (telefon), sandwich (sendvič), bus (autobus), house (dům), yes (ano), no (ne), married (ženatý, vdaná), single (svobodný)

sloveso být: I am (já jsem), you are (ty jsi, vy jste), he is (on je), she is (ona je), it is (to je), we are (my jsme), they are (oni jsou).

čísla: one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten (1-10)

Thank you very much for the great lesson. See you next time:)) (aneb děkuji za skvělou lekci, uvidíme se příště)